Nowe modele oraz rekordowe wzrosty sprzedaży i udziału w rynku, czyli kolejny udany rok dla marki Kia w Polsce i w Europie

  • W Polsce liczba rejestracji nowych samochodów marki Kia wzrosła w ubiegłym roku do 33 715 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 4,31% w porównaniu z wynikiem z 2021 roku, przy czym cały rynek skurczył się w poprzednim roku o 6%
  • W TOP20 marek na polskim rynku Kia może pochwalić się największym wzrostem wśród marek popularnych
  • Wzrost sprzedaży przełożył się na wzrost udziału w polskim rynku do 8%
  • Kia bije nowe rekordy sprzedaży w Europie – w grudniu 2022 roku udział w rynku sięgnął 5,0%
  • Kia z sukcesem wkracza w nowe obszary biznesowe, w których stawia na mobilność
  • Partnerstwa technologiczne pomagają przyspieszyć zrównoważony rozwój marki
  • Premiery nowych zelektryfikowanych modeli – nowego Niro EV, flagowego EV6 GT, nowego XCeeda i nowego Sportage Plug-in Hybrid
  • Uznanie na arenie międzynarodowej i liczne nagrody dla najnowszych zelektryfikowanych samochodów marki Kia



W obliczu burzliwej sytuacji gospodarczej na świecie i malejącej sprzedaży nowych samochodów w Europie, w 2022 roku Kia ustanowiła nowe rekordy zarówno pod względem liczby rejestracji nowych samochodów, jak i udziału w rynku. Wzrost napędza wprowadzenie na rynek nowych zelektryfikowanych modeli, będący częścią strategii, która ma sprawić, że Kia stanie się wiodącą na świecie marką w dziedzinie zrównoważonej mobilności.

W 2022 roku w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii Kia sprzedała blisko 570 000 samochodów. Imponujący wzrost sprzedaży przełożył się na osiągnięcie 5-procentowego udziału marki Kia w rynku, co jest znaczącym krokiem naprzód w stosunku do bardzo udanego 2021 roku, kiedy Kia osiągnęła 4,3-procentowy udział w europejskim rynku. Dla porównania, w 2020 roku wynosił on 3,5 procent.

2022 rok w pigułce


Produkcja w Europie na jeszcze wyższym poziomie

W 2022 roku Kia zmodernizowała nie tylko fabrykę, ale również łańcuch dostawców, aby uczynić je bardziej odpornymi na destrukcyjne wydarzenia na świecie oraz spełnić zobowiązania w zakresie ochrony środowiska. Zakończyła się modernizacja linii produkcyjnej w zakładach w Żylinie na Słowacji, w których wprowadzono wydajniejsze i bardziej zrównoważone techniki produkcji. Najważniejszą zmianą było zastosowanie 40 nowoczesnych robotów do prac malarskich i montażowych. W 100 procentach fabryka wykorzystuje teraz energię ze źródeł odnawialnych, a ciepło i woda z lakierni są poddawane recyklingowi i ponownie wykorzystywane w zakładzie.



Jeszcze większy nacisk na stosowanie energii ze źródeł odnawialnych i zapewnienie drugiego życia akumulatorom z samochodów elektrycznych

Karta Kia Charge już zapewnia kierowcom dostęp do jednej z największych na świecie publicznych sieci ładowania z 448 829 punktami ładowania w 28 europejskich krajach. Użytkownicy mają dostęp do punktów ładowania wszystkich głównych operatorów za pośrednictwem jednej karty, co zapewnia prostą i łatwą obsługę. Aby wzmocnić wiarygodność tej platformy w zakresie zrównoważonego rozwoju, w lutym Kia nawiązała nowe partnerstwo z Digital Charging Solutions (DCS), dzięki czemu klienci Kia Charge nie tylko korzystają z samochodów o zerowej emisji, ale mają również pewność, że energia, którą pobierają podczas każdego ładowania, trafia z powrotem do sieci energetycznej w postaci energii elektrycznej z europejskich elektrowni, które wykorzystują odnawialne źródła energii.

Wpływ elektromobilności na środowisko, przez cały okres eksploatacji zelektryfikowanych modeli, przyczynił się do potwierdzenia planów ponownego wykorzystania akumulatorów z samochodów elektrycznych w systemach magazynowania energii „Second Life”. Plan ten jest wynikiem nowego partnerstwa z firmą Encore – start-up’em, którego udziałowcem jest Deutsche Bahn. Wykorzystuje on akumulatory z modeli elektrycznych do budowy i dystrybucji systemów magazynowania energii. Obydwie firmy zaprezentowały prototypowy „powerbank” w kampusie EUREF w Berlinie. W całości wykonano go z ponownie użytych modułów akumulatorów z Kia e-Soul.


Nowe zelektryfikowane samochody i nowy model flagowy

Zelektryfikowane modele marki Kia nadal napędzają dynamikę jej sprzedaży w Europie. Jedną z najważniejszych premier 2022 roku było zupełnie nowe Niro, które oferuje szeroką gamę nowoczesnych, zaawansowanych zelektryfikowanych układów napędowych – hybrydowy, hybrydowy typu plug-in i elektryczny. Nowy model łączy w sobie innowacyjną technologię i wyjątkową funkcjonalność, dzięki czemu stanowi łatwy wybór dla tych nabywców, którzy chcą zrobić pierwszy krok w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności.

Nowością w 2022 roku był także Sportage Plug-in Hybrid – bezkompromisowy zelektryfikowany SUV, który łączy napęd elektryczny i wyjątkowo niskie zużycie paliwa z ogromną wszechstronnością i bardzo dobrym komfortem podróżowania. W mieście Sportage w wersji hybrydowej typu plug-in oferuje zasięg do 78 km z wykorzystaniem napędu wyłącznie elektrycznego.

Następcą Stingera jako flagowego modelu marki Kia jest od ubiegłego roku elektryczne EV6 GT. Dzięki zastosowaniu dwóch silników elektrycznych moc zespołu napędowego wynosi w nim aż 585 KM (430 kW), a moment obrotowy – 740 Nm, co sprawia, że EV6 GT jest najmocniejszą produkowaną Kią w historii. Model ten zrzucił też Stingera z tronu pod względem najlepszego przyspieszenia od 0 do 100 km/h – EV6 GT potrzebuje na to jedynie 3,5 s. Podwozie auta zostało bardzo starannie dostrojone, aby poradzić sobie z przeniesieniem ogromnej siły napędowej na koła. EV6 GT jest samochodem również bardzo praktycznym – dysponuje zasięgiem 424 km (w cyklu mieszanym WLTP), a dzięki możliwości ładowania prądem o napięciu aż 800 V ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent trwa zaledwie 18 minut.

Kompaktowy crossover Kia XCeed pojawił się w ubiegłym roku po faceliftingu i po raz pierwszy jest oferowany w usportowionej wersji GT-Line. Do tego momentu był to najlepiej sprzedający się model z rodziny Ceed – z udziałem w sprzedaży na poziomie 40 procent i z ponad 120 000 wyprodukowanych egzemplarzy. Nowy XCeed jest dostępny z wydajnymi zelektryfikowanymi układami napędowymi do wyboru – jako łagodna hybryda i hybryda typu plug-in. Ta ostatnia zapewnia zasięg do 60 km na napędzie elektrycznym.

W 2023 roku Kia nadal będzie poszerzać gamę zelektryfikowanych modeli, zgodnie z planem wprowadzenia do 2027 roku na rynek aż 14 nowych modeli typu BEV, w tym nowych małych i średnich aut elektrycznych, które zadebiutują już w 2025 roku. Do 2030 roku firma planuje osiągnąć sprzedaż na poziomie 4 milionów samochodów rocznie, z czego 1,2 miliona egzemplarzy będą stanowić modele typu BEV.


Kolejne nagrody dla modeli marki Kia

Przełomowy, elektryczny crossover Kia EV6 zdobył w 2022 roku wiele prestiżowych międzynarodowych nagród. Rok rozpoczął się od zdobycia tytułu „Samochodu Roku” w plebiscycie „What Car?” Awards, a następnie zwycięstwo w kategorii w Trophée de L’argus oraz wyróżnienie Red Dot Design „Best of the Best” za odważny i przyszłościowy projekt. Model ten zdobył również tytuł Samochodu Roku w Irlandii i Rumunii, zwyciężył w kategorii „Premium” w konkursie na Samochód Roku w Niemczech, a także zwyciężył w kategorii „Auto Klasy Średniej” w plebiscycie Auto Świat Moto Awards.



Historyczne wydarzenie miało miejsce w lutym, gdy Kia EV6 wygrała w najbardziej prestiżowym i najstarszym konkursie w Europie – Car of the Year. To pierwsza wygrana samochodu koreańskiej marki w konkursie, którego w tym roku odbędzie się już 60. edycja. Szansę na powtórzenie tego sukcesu ma nowe Niro, które awansowało do grona finalistów konkursu Car of the Year 2023. Zwycięzca zostanie ogłoszony podczas ceremonii, która odbędzie się 13 stycznia podczas otwarcia salonu samochodowego w Brukseli.

EV6 nie był jedynym modelem wyróżnionym w tym roku przez jurorów różnych konkursów. Nowa Kia Sportage zwyciężyła w swojej klasie w konkursie na Światowy Samochód Roku Kobiet, została nagrodzona tytułem „Samochodu Roku 2023” w Hiszpanii oraz została „Samochodem Roku” w Grecji. Sportage zwyciężył także w kategorii „Kompaktowe SUV-y i Crossovery” w plebiscycie Auto Świat Moto Awards.

Nowa Kia Niro EV triumfowała w plebiscycie The Best of Moto w kategorii „Auto dla aktywnych” oraz w prestiżowym niemieckim konkursie Golden Steering Wheel, powszechnie uważanym za najważniejsze wyróżnienie motoryzacyjne w Niemczech.


Jednym z ostatnich w 2022 roku sukcesów była wygrana w konkursie TopGear.com Awards, w którym Kia zdobyła tytuł „Producenta Roku”. To już drugi rok z rzędu, w którym Kia triumfuje w tym konkursie. W 2021 roku w kategorii „Crossover of the Year” zwyciężyła w nim Kia EV6.



Jason Jeong, Prezes Kia Europe, powiedział: „Odświeżenie wizerunku naszej marki i wprowadzenie na rynek zelektryfikowanych modeli, które zostały wielokrotnie nagrodzone, po raz pierwszy skłoniło wiele osób do rozważenia zakupu modelu marki Kia. To napędza sprzedaż naszych modeli i przekłada się na wzrost udziału w rynku kolejny rok z rzędu. Chociaż nadal borykamy się z trudnymi warunkami gospodarczymi w wielu regionach, stworzyliśmy solidne podstawy, aby Kia mogła osiągnąć swój cel, którym jest stanie się wiodącą na świecie marką w dziedzinie zrównoważonej mobilności”.

Skontaktuj się z nami